FLAPS (υδροπτερύγια)

FLAPS (Πτερύγια)

Υπάρχουν δύο βασικά είδη trim tabs:

 

Flaps_1 Τα ηλεκτρικά.
Flaps_2 Και τα υδραυλικά.

 

Flaps_3Πριν μερικά χρόνια το να τοποθετήσεις trim tabs στο σκάφος σου δεν ήταν τίποτα άλλο από την προσπάθεια να διορθώσεις μια κακιά γάστρα. Τότε υπερίσχυε η άποψη ότι η καλή γάστρα δεν έχει ανάγκη από τέτοια εργαλεία και ότι από μόνη της θα ανταποκρινόταν στην εκάστοτε κατάσταση της θάλασσας.

Αλλά τα πράγματα δεν είναι έτσι. Τα trim tabs πράγματι διορθώνουν την κακιά γάστρα που συνεχώς έχει την πλώρη στον ουρανό κάτι που σημαίνει και καλύτερη ορατότητα μπροστά αλλά βελτιώνουν και την πλεύση της καλής γάστρας -ειδικά σε ορισμένες συνθήκες θάλασσας.

 

Με ένα απλό πάτημα των κουμπιών κατεβάζουμε την πλώρη όταν έχουμε τον καιρό όρτσα κάνοντας την ζωή μας πολύ πιο εύκολη, αλλά και πατώντας το ένα ή το άλλο κουμπί διορθώνουμε την πλεύση όταν έχουμε τον καιρό στα πλάγια. Με τα trim tabs μπορούμε να διορθώσουμε την πλεύση σε ένα κακοφορτωμένο σκάφος που γέρνει, να βοηθήσουμε ένα σκάφος να πλανιάρει πιο γρήγορα και να το κρατήσει πλανιαρισμένο με χαμηλότερη ταχύτητα.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAΦυσικά όλα αυτά δεν επιτυγχάνονται αμέσως μόλις εγκαταστήσουμε τα trim tabs στο σκάφος. Θα πρέπει πρώτα να μάθουμε να τα χειριζόμαστε και αυτό επιτυγχάνεται μετά από κάποιο χρόνο που θα αποκτήσουμε την απαραίτητη εμπειρία. Θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας ότι ένα σετ trim tabs δεν είναι φτηνή υπόθεση και αναλόγως του μοντέλου και της μάρκας η τιμή τους συνήθως υπερβαίνει τα €1000 Ευρώ μαζί με την τοποθέτηση.

 

Υπάρχει η ισχυρισμός, ότι στον κακό καιρό, αν μειώσουμε την ταχύτητα του σκάφους τα προβλήματα λιγοστεύουν, άρα τα trim tabs δεν χρειάζονται. Αυτό δεν ευσταθεί γιατί πράγματι όταν υπάρχει υψηλός κυματισμός πρέπει να «παίζουμε» συνεχώς με την μανέτα, αλλά το να μπορείς να πετύχεις το ίδιο αποτέλεσμα χωρίς να ρίξεις δραματικά της στροφές της μηχανής είναι πολύ καλύτερα, αφού πάντα βοηθάει να κρατάμε την μηχανή σε μεσαίες στροφές εκεί που αποδίδει καλύτερη ροπή. Στην περίπτωση δε που έχουμε τον καιρό στη μάσκα τα trim tabs είναι σωτήρια γιατί φθάνει λίγο να κατεβάσεις το ένα και το σκάφος θα ισορροπήσει, έτσι και στην περίπτωση που θα βγει από το νερό δεν θα πέσει με το πλάι και έτσι δεν θα υποστούμε τα δυσάρεστα αποτελέσματα που όλοι μας σίγουρα γνωρίζουμε.

Όσοι δε ισχυρίζονται ότι τα trim tabs μειώνουν την ταχύτητα του σκάφους δεν έχουν καθόλου δίκαιο, γιατί στην μεν μπουνάτσα μπορείς να τα σηκώσεις ψηλά ώστε να μην έχουν καμία συμμετοχή στην πλεύση, στην περίπτωση δε του καιρού έχει αποδειχθεί ότι μεταξύ δυο ομοίων σκαφών εκείνο που διαθέτει trim tabs πλέει καλύτερα, άρα μπορεί να πάει γρηγορότερα.

Έρευνα, επιμέλεια, σχεδίαση & συγγραφή: Γιώργος Γαλάτουλας

ΠΗΓΗ: Ο.Φ.Σ.Χ.

 

Posted in Άρθρα Μηχανολογικά.

2 Comments

  1. ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΛΗΜΕΡΑ
    ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΜΟΥ ΠΕΙΣ ΑΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ΚΑΤΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
    ΜΦΧ
    Γ ΤΟΥΝΤΑΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *