Ρυμούλκηση Aκυβέρνητου Σκάφους στη Θάλασσα

Στην περίπτωση που χρειαστεί να μας ρυμουλκήσουν, θα πρέπει να γνωρίζουμε καταρχήν, ότι το σκάφος που θα παίξει τον ρόλο ρυμουλκού μπορεί να έχει ακόμα και το μισό μέγεθος, βάρος και εκτόπισμα από το δικό μας σκάφος. Ο κινητήρας του ρυμουλκού θα πρέπει να βρίσκεται σε καλή κατάσταση, ενώ είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει επαρκής ποσότητα καυσίμων.

Ρυμουλκηση_1

Η κατανάλωση κατά τη ρυμούλκηση, ακόμα κι αν τα σκάφη κινούνται με μικρές ταχύτητες, είναι περίπου η διπλάσια της κανονικής
Πριν προχωρήσουμε για να δούμε τις επί μέρους παραμέτρους της παροχής βοήθειας κατά την ρυμούλκηση, πρέπει να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο κανένα πλοίο δεν υποχρεούται να παρέχει βοήθεια σε ακυβέρνητο πλοίο, εκτός εάν αυτό βρίσκεται σε κίνδυνο

 

Στη χώρα μας όμως μπορούμε να υπερηφανευόμαστε ότι αυτό συνήθως δεν ισχύει. Το ηθικό δίκαιο είναι πολύ ισχυρότερο του εμπορικού, ενώ είναι ατελείωτες οι περιπτώσεις εκείνες, όπου η βοήθεια ήρθε κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες για όλους. Πέρα όμως από τη φιλική διάθεση που συνήθως έχουν μεταξύ τους οι κυβερνήτες μικρών τουριστικών σκαφών, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε και τη συμφωνία που θα πρέπει να διέπει μία τέτοια πράξη. Σε κάθε περίπτωση η ρυμούλκηση προϋποθέτει διάθεση χρόνου και χρημάτων από τη μεριά εκείνου που την αναλαμβάνει. Οταν οι συνθήκες που επικρατούν στη θάλασσα είναι πολύ καλές, τόσο πιο εύκολη είναι και η παροχή βοήθειας, αλλά και η συνεννόηση μεταξύ των πληρωμάτων. Πολλές φορές η βοήθεια δίδεται από επαγγελματικά σκάφη, ψαράδικα, όπου η απαίτηση για αποζημίωση προβάλλει περισσότερο πιθανή.

Αφού συμφωνηθεί το τίμημα της ρυμούλκησης και το λιμάνι που θα καταπλεύσουν τα δύο σκάφη, η συμφωνία αυτή πρέπει να επισημοποιηθεί μέσω ασυρμάτου με την πλησιέστερη λιμενική αρχή. Αν κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό να γίνει εξαρχής, κατά τη διάρκεια της ρυμούλκησης μπορεί επανειλημμένα να επιχειρήσουν τα δύο σκάφη να επικοινωνήσουν με το πλησιέστερο Λιμεναρχείο. Αφού ακουστούν στην ίδια συχνότητα, θα βεβαιώσουν ο καθένας για λογαριασμό του αυτά που έχουν συμφωνηθεί. Δεν είναι απαραίτητο σκάφη αυτής της κατηγορίας, δηλαδή μικρά τουριστικά πλοία αναψυχής, να έχουν έντυπο συμφωνίας μαζί τους. Αν οι συνθήκες το επιτρέπουν, η επικοινωνία με τη λιμενική αρχή μπορεί να γίνει και μέσω κινητού τηλεφώνου.

Συμφωνία πρέπει να υπάρξει και για τον τρόπο ρυμούλκησης, ο οποίος εξαρτάται κυρίως από την απόσταση, τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν και τα μεγέθη των σκαφών.

Ρυμουλκηση_2

 

Καλό είναι να υπάρχει πάντα ένα σχοινί ρυμούλκησης, ο τύπος του οποίου θα πρέπει να επιλεχθεί ανάλογα με τον τύπο και τις δυνατότητες του σκάφους που έχουμε. Τα συνθετικά σχοινιά από νάιλον έχουν μεγάλη ελαστικότητα και αντοχή. Είναι ελαφρά, χειρίζονται εύκολα και δεν φθείρονται εύκολα.

Σημαντικό μειονέκτημά τους είναι ότι δεν μας προειδοποιούν έγκαιρα για τη φθορά τους. Μία πολύ βασική παράμετρος κατά τη διαδικασία της ρυμούλκησης είναι η έλξη που ασκείται. Εξαρτάται από το μέγεθος των σκαφών, την ταχύτητα της ρυμούλκησης, τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν και την απόσταση που χωρίζει τα δύο σκάφη. Ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, μπορεί να αυξηθεί απότομα η τάση στο ρυμούλκιο, το σχοινί που δένει τα δύο σκάφη. Για να αποφύγουμε κάτι τέτοιο, κρεμάμε ένα κομμάτι αλυσίδας είτε απευθείας πάνω στο σχοινί ή κόβουμε το σχοινί στη μέση και το ξαναενώνουμε προσθέτοντας ενδιάμεσα την αλυσίδα. Για την έλξη, αρκεί να θυμόμαστε ότι η ισχύς ρυμούλκησης αντιστοιχεί περίπου σε έναν τόνο για κάθε εκατό ίππους ισχύος του κινητήρα.

Πολύ σημαντικό στοιχείο για την επιτυχημένη ρυμούλκηση είναι το μήκος του ρυμουλκίου, του σχοινιού δηλαδή που θα χρησιμοποιήσουμε για να τραβήξουμε το σκάφος που χρειάζεται βοήθεια. Πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη, η ταχύτητα ρυμούλκησης που επιθυμούμε, το βάρος του σκάφους, οι συνθήκες της θάλασσας, καθώς και η επάρκεια καυσίμων. Οσο μεγαλύτερο είναι το μήκος του ρυμουλκίου τόσο ευκολότερα απορροφούνται οι τάσεις από τα απότομα τινάγματα. Οταν το ρυμουλκούμενο σκάφος είναι μεγαλύτερο από το ρυμουλκό κι έχει μεγάλο εκτόπισμα, τότε το μήκος του σχοινιού ρυμούλκησης πρέπει να είναι αντίστοιχα μεγάλο. Οταν πλησιάζουμε στο λιμάνι, μειώνουμε το μήκος του σχοινιού, για να μην εμπλακεί σε αβαθή ή στην προπέλα.

Ρυμουλκηση_3Αν επιχειρήσουμε να δώσουμε βοήθεια σε ακυβέρνητο σκάφος με συνθήκες, οι οποίες δεν είναι καλές, οι χειρισμοί μας πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Θα αφήσουμε πρώτα το ακυβέρνητο πλοίο να πάρει τη θέση του στον καιρό. Κατόπιν θα πλησιάσουμε από πρύμνα και σε μικρή γωνία από την προσήνεμη μεριά του. Αυτό γίνεται για να ελέγχουμε τον καιρό. Θα περάσουμε δίπλα του στην ελάχιστη απόσταση ασφαλείας και θα πετάξουμε το σχοινί της ρυμούλκησης.
Θα προχωρήσουμε σε μικρή απόσταση μπροστά από το ρυμουλκούμενο, περιμένοντας το πλήρωμα να δέσει το σχοινί στο κατάλληλο σημείο, δηλαδή στον κρίκο πρόσδεσης που χρησιμοποιούμε και στο τρέιλερ. Είναι πολύ επικίνδυνο να δέσουμε το σχοινί σε οποιοδήποτε άλλο σημείο, είτε υπάρχουν άλλα σταθερά σημεία είτε όχι.

 

Στο ρυμουλκό, το σχοινί θα πρέπει να δένεται αντίστοιχα στους κρίκους που προβλέπονται για σκι, εκτός αν υπάρχουν θέσεις που έχουν προβλεφθεί για την περίπτωση ρυμούλκησης.

 

Εναλλακτικά, μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι βάσεις του roll bar χαμηλά, αρκεί να δημιουργήσουμε ένα τρίγωνο, όπως είναι η διάταξη του σχοινιού για το σκι. Αυτό πρέπει να γίνει οπωσδήποτε, όχι μόνο για να μη γίνεται η έλξη υπό γωνία, αλλά και να μην ενοχλείται ο κινητήρας από τα σημεία που μπορεί να τρίβονται πάνω του.

Πριν ξεκινήσει η ρυμούλκηση, θα πρέπει ο κυβερνήτης του ρυμουλκού να ενημερώσει ότι ξεκινά η διαδικασία, παίρνοντας όλες τις προφυλάξεις. Ενημέρωση θα πρέπει να γίνει και στη λιμενική αρχή, εφ όσον υπάρχει επαφή. Στην αρχή το ρυμουλκό θα πρέπει να κινείται πρόσω αργά με πολύ λίγες στροφές, μέχρι να τεντώσει το σκοινί της ρυμούλκησης. Το πλήρωμα και τα φορτία θα πρέπει να έχουν εν τω μεταξύ τακτοποιηθεί με τέτοιο τρόπο – εφόσον κάτι τέτοιο είναι δυνατόν – ώστε το ρυμουλκούμενο να είναι όσο το δυνατόν ελαφρύτερο. Επίσης, κάποιος από το πλήρωμα του ρυμουλκού, θα πρέπει να έχει συνεχώς στραμμένη την προσοχή του στο ρυμουλκούμενο και να ενημερώνει τον κυβερνήτη.

Ρυμουλκηση_4Η ταχύτητα της ρυμούλκησης είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων. Εάν πρόκειται για σκάφη πλανάρισματος, όπως τα φουσκωτά, μία ταχύτητα με τα σκάφη πλαναρισμένα είναι το απόλυτο ζητούμενο. Κάτι τέτοιο όμως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να γίνεται αυτοσκοπός, γιατί μπορεί να καταστεί επικίνδυνο. Επίσης, πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη η κατάσταση της θάλασσας και οι δυσκολίες που προκύπτουν από τον κυματισμό. Η επιλογή του λιμένος κατάπλου θα πρέπει να περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων κριτηρίων και την κατάσταση της θάλασσας. Σημαντικό κριτήριο επίσης είναι και οι δυνατότητες για την αποκατάσταση της πιθανής βλάβης, ο ασφαλής ελλιμενισμός του ακυβέρνητου σκάφους, άλλα και οι δυνατότητες επικοινωνίας τόσο για δρομολόγια πλοίων, μεταφορά με τρέιλερ κλπ.

 

 

Ρυμουλκηση_5Ευθύνη του κυβερνήτη του σκάφους – ρυμουλκού είναι να έχει από πριν εξασφαλίσει την άμεση απελευθέρωση του ρυμουλκίου, κάτι που μπορεί να χρειαστεί να γίνει ακόμη και πριν από τον κατάπλου στο λιμάνι. Κατά τον κατάπλου, η ταχύτητα πρέπει να μειωθεί έγκαιρα και αντίστοιχα να μειωθεί το μήκος από το σχοινί πρόσδεσης. Ο πλέον εύκολος και ασφαλής τρόπος για την τακτοποίηση του ρυμουλκούμενου είναι να πλαγιοδετήσει πρώτα το ρυμουλκό και κατόπιν, με κατάλληλους χειρισμούς, να τακτοποιηθεί στη θέση του το ρυμουλκούμενο. Οι διαδικασίες αυτές πρέπει να τηρούνται, ώστε να αποφεύγονται κι άλλες αβαρίες.
Ο επόμενος εικονιζόμενος τρόπος είναι ο καλύτερος στην περίπτωση που το ζητούμενο είναι ο απόλυτος έλεγχος του ρυμουλκούμενου σκάφους (ειδικά μέσα σε λιμάνια και σε δύσκολα μέρη όπου απαιτείται ακρίβεια στις κινήσεις). Προσοχή όμως γιατί οι στροφές προς την πλευρά του ρυμουλκούμενου είναι δύσκολες. Πχ στο σχεδιάγραμμά μας είναι δύσκολο το ρυμουλκό να στρίψει δεξιά.

 

Έρευνα, επιμέλεια, σχεδίαση & συγγραφή: Γιώργος Γαλάτουλας

ΠΗΓΗ: Ο.Φ.Σ.Χ.

 

Posted in Άρθρα Σκάφη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *